Die etablierten, robusten Workflows und sehr breite Softwareunterstützung. Z.B. bietet Resolve erheblich mehr Einstellungsoptionen für REDCODE Raw als für Nikon Raw (und in einigen Versionen von Resolve, wie dem Linux-Port, wird Nikon Raw überhaupt nicht unterstützt)...soulbrother hat geschrieben: ↑Di 12 Mär, 2024 13:16 Dazu mal ne gaaanz doofe Frage:
Nikon-RAW ist doch nicht schlecht.
Was genau sind denn die Unterschiede, Vor- und Nachteile zu RED-RAW?
Nikon wird das IMHO aus zwei Gründen nicht machen:Relativ schnell liesse sich hingegen REDCODE RAW in FPGAs zur Verfügung stellen, wie sie in Atomos Recordern verbaut werden. Vermutlich wäre hierfür „lediglich“ ein Firmware-Update notwendig. Daraus folgt:
Wieso also nicht REDCODE RAW an Atomos lizensieren? Mit einem Schlag könnten alle Atomos-User in RED RAW inklusive zugehöriger Colorscience entweder mit ihrer jeweiligen DSLM (oder nur mit Nikon-DSLMS?) aufzeichnen. Wer dann in den kommenden 18 Monaten REDCODE RAW schätzen gelernt hat, kann sich dann überlegen, ob er REDCODE RAW auch intern nutzen möchte und sich dafür dann eine Nikon DSLM inklusive REDCODE ASIC kauft.
Und das hast du jetzt wo genau her?
Tico Whitepaper:Frank Glencairn hat geschrieben: ↑Di 12 Mär, 2024 13:54 Unterschiedliche Technologie.
Der original Red Code basiert auf Wavelet (bei der Komodo allerdings nur auf DCT).
Für Tico hab ich auf der Webseite auf die Schnelle kein Whitepaper gefunden, basiert aber wahrscheinlich auch auf DCT.
Auch als SMPTE RDD35 standardisiert:What is TICO compression
Available in FPGAs and on CPU & GPU, intoPIX TICO is a lightweight mezzanine compression codec that has been specifically designed to achieve lossless quality at low compression ratios, for a very low FPGA complexity and cost. It is an intra-frame codec, which makes it perfectly suitable for low-latency applications in comparison to inter-frame codecs that require frame buffers and thus reduce speed. The mezzanine codec’s line-based latency translates into less than 1 millisecond that is induced to the workflow.
The technology has been invented by intoPIX and uses a novel Tiny Entropy COder (TECO). It has been submitted at the SMPTE as RDD35, which was subsequently be adopted as basis to the development of TICO-XS (the new coming ISO standardized JPEG XS) . In fact, TICO is currently the most deployed codec in the broadcast market for HD & 4K studio over IP infrastructures. Thus using it for 8K seems to come naturally. With a compression ratio of 2:1 to 6:1, it drastically reduces bandwidth occupied by video data, enabling its users to transport 8K 60p videos over a standard 10Gb Ethernet system or a single 12GSDI cable.
JPEG XS is a wavelet based image compression codec, though unlike JPEG 2000 [24], has been designed with high-speed, low-latency low-complexity considerations in mind. The compressor first applies a component decorrelation transformation that is identical to the RCT of JPEG 2000 for regular RGB images, though this step is for our purpose replaced by a non-linear point transform and the so-called Star-Tetrix component decorrelation transformation. We will describe this transformation in more details in section VI.
Following this step, the color-decorrelated samples are wavelet transformed by the LeGall 5/3 wavelet, using 5 horizontal and 0 to 2 vertical levels. This somewhat asymmetrical setup ensures that the end-to-end latency of the codec remains low, 32 lines for regular RGB images and 40 lines for CFA images.
Wavelet coefficients are then pre-quantized to a 16-bit sign-magnitude representation which is the input to the rate-allocation step, which decides on the (final) quantizer bucket size and the entropy coding mode used to encode the data. Quantization is either a deadzone quantizer that cuts off the T least significant bits of the pre-quantized input, or a data-dependent uniform quantizer derived from the deadzone quantizer using the same number of buckets. The value of T is derived from a locally selected quantization strength and the wavelet filter gain of the band being quantized. If sufficient data volume remains available, selected bands may receive one additional bitplane in an order that is dependent on the fractional part of the wavelet gain not expressible by the integer T value. This dynamic assignment of refinement bitplanes compensates for the otherwise coarse quantization steps implied by bitplane truncation.
For entropy coding, quantized wavelet coefficients are collected into groups of four coefficients each, so called coding groups. The number of populated bitplanes in each coding group is called the bitplane count. Entropy coding proceeds in four coding passes: First, significance coding encodes in a single bit whether groups of eight consecutive coding groups have a bitplane count of zero, and thus do not require any further coding. In the second coding pass, the remaining bitplane counts are encoded, either by a differential unary code relative to the line above, a unary code without prediction, or in a fall-back mode that encodes the count in a fixed length code of four bits each. The latter mode guarantees that the entropy coded size of the bitplane count does not exceed an easy to compute upper bound. The purpose of this raw coding mode is to ensure that the size of decoder-side buffers is bounded from above by an easily computable bound.
Following the bitplane count encoding, the magnitude of the wavelet coefficients is written directly to the output, four bits per coding group per bitplane, without further encoding. In the last step, the signs of non-zero coefficients are written out.
Albeit this coding mechanism is simple — only the bitplane counts are entropy coded — our experiments [15] have shown that it is competitive in the bitrate regime JPEG XS has been designed for, namely high-quality visually lossless coding. More details on the experiments validating JPEG XS can be found in [16].
https://www.blackmagicdesign.com/at/med ... 0160418-14NAB 2016, Las Vegas, USA – 18. April 2016 – intoPIX, ein innovativer Technologieanbieter von Lösungen für die Videokompression, zählt nun Blackmagic Design – einer der weltführenden Hersteller von Broadcast-Videoequipment – zu seinen Kunden, die als erstmalige Anwender die TICO-Technologie aufgreifen.
Die TICO-Kompression erfolgt in SMPTE RDD35, ein Standard, der für Kompatibilität und Interoperabilität zwischen Herstellern und Broadcastern sorgt. TICO ist eine potente, visuell verlustfreie Kompressionstechnologie und als Norm speziell ausgelegt, um Liveinhalte effizient über IP-Netzwerke zu übermitteln.
Blackmagic Design wird Videolösungen auf den Markt bringen, die die Live-Übertragung über Ethernet-Netzwerke unterstützen. Mit TICO kompatible Produkte werden die verlustfreien Kompressionsalgorithmen TICO 4:1 von intoPIX umfassen, die die Konvertierung und Übertragung hochwertiger Videostreams mit sehr niedriger Latenz und damit auch den Transport von HD- und Ultra-HD-Videostreams über IP-Netzwerke ermöglichen.
„Broadcaster verlangen schon länger nach Lösungen für die Videoübertragung über IP-Netzwerke“, sagte Grant Petty, CEO von Blackmagic Design. „Der TICO-Codec sorgt für eine unglaubliche Bildqualität mit sehr geringer Latenz und unserer Meinung nach eignet er sich bestens für unsere IP-Videolösungen. Unsere Partnerschaft mit intoPIX bedeutet, dass wir Nutzern eine leistungsstarke Lösung für die Übertragung von HD- und Ultra-HD-Video über IP-Netzwerke bieten können, die die Zusammenarbeit mit anderen TICO-kompatiblen Studios und Broadcastern weltweit gestattet.“
„Blackmagic Designs Entschluss, neue Produkte mit integrierter TICO-Kompression auf den Markt zu bringen, erleichtert Broadcastern und AV-Spezialisten den Umstieg auf 4K/UHD und bietet neue Workflows mit Video over IP. Nutzer erhalten damit mehr Leistung und Flexibilität bei gleichzeitig erheblich niedrigerem Aufwand auch in Bezug auf Kosten für Eigentumsrechte“, erklärte Gael Rouvroy, CTO und Gründer von intoPIX.
Interessant, dann wäre für Nikon ja REDCODE Raw (1.) vom Prinzip her nichts wirklich neues und (2.) eher ein technologischer Rückschritt...
Laut dieser BM-Forendiskussion ist BRAW DCT-komprimiert - allerdings gibt's zu BRAW kein öffentliches white paper.
Schaut nicht so aus - BRAW basiert auf DCT und nicht Wavelet.
Das nicht, aber das Patent ist einsehbar und legt alles dar:cantsin hat geschrieben: ↑Di 12 Mär, 2024 19:33Laut dieser BM-Forendiskussion ist BRAW DCT-komprimiert - allerdings gibt's zu BRAW kein öffentliches white paper.
https://forum.blackmagicdesign.com/view ... 2&t=137568
Nicht zwangsläufig ein Rückschritt, JPEG2000 (REDCODE) hat andere Vorteile wie z.B. "progressive" Dekodierung. Wo man je nach Rechenaufwand nur eine "unscharfes" Bild zunächst dekodieren kann und sukzessiv sich in den JPEG2000 Layers hocharbeiten kann wenn man will. Das Encoding ist eben entsprechend auch komplexer. TICO und TICO-XS (JPEG-XS) sind ja primär für Übertragungen und als Ersatz für SDI konzipiert und da ist Latenz das A und O wenn man "besser" oder "fast-so-gut" wie SDI sein will.
VGNikon Rumors hat geschrieben:With the recent RED acquisition, we already know that Nikon is planning to gain a significant portion of the existing video market. We also got several reports about Nikon actively developing Nikkor cinema lenses:
- I first reported back in March that Nikon will start making cinema lenses for Z mount with T stops.
- Keiji Oishi (RED’s new CEO) on a new line of Nikkor cinema lenses: “In the future, we would like to take these different approaches into consideration for an additional cinema lens lineup if we have a chance”.
- From a recent interview with Nikon/RED: “Nikon is actively considering developing Nikkor cinema lenses”.
Here are two leaked pictures of what appears to be a new Nikkor 28-135mm power zoom lens:
There is also this Nikon Nikkor cinema lens drawing, probably from a recent patent application: