| R: Yang Yonghi
Land: Japan, Republik Korea 2009
Drehformat: MiniDV
Format: DigiBeta, Farbe
Länge: 82 Minuten
Sprache: Koreanisch, Japanisch
mehr Informationen
|
In Dear Pyongyang erzählte Yang Yonghi von ihrer Familiengeschichte zwischen Japan und Nordkorea. Damals stand ihr Vater im Mittelpunkt, der seine drei Söhne in den 70er Jahren in das vermeintliche sozialistische Paradies schickte und damit die Familie unwiderruflich auseinanderriss. Sona, the Other Myself widmet sich der Nichte der Filmemacherin, die in einer Gesellschaft ohne Wahlmöglichkeiten aufgewachsen ist.
Als junges Mädchen hat Yang den Schmerz erfahren, mit einem Mal ihrer älteren Brüder beraubt zu werden. Nun vergleicht sie ihre eigene, von mehreren Kulturen geprägte Geschichte mit der von Sona. Wird ihr sporadisches Auftauchen in der abgeschotteten Welt der Nichte deren Lebensweg erschweren oder erleichtern? Die seltenen Familienzusammenkünfte in Pjöngjang, die der Film liebevoll über mehr als eine Dekade beobachtet, wirken kaum einmal unbeschwert. Über jedem Ausflug, jeder gemeinsamen Mahlzeit lastet der bevorstehende Abschied. [aus dem Forumprogramm]
INTERVIEW How would you describe the aesthetics of your film?
I’d say that my film is a video essay. In both my films, Sona, the Other Myself, and my last film, Dear Pyongyang, my narration is an important main character. Maybe I made these documentaries in order say aloud what I have been in my mind.
Why did you choose to shoot on a digital format (was it solely for financial reasons, or did aesthetics play a role)?
I needed to use a small camera for for non-technical reasons. I used a Hi-8 video camera first and naturally moved on to a Digital Video camera because I had to shoot not only in Japan, where my parents and I live, but also in North Korea, where my three brothers live. On the pretext that I was filming my family in NH as a simple family record (home video), I had to pretend that I was an innocent tourist, not a filmmaker. To make me look like a normal tourist, a small camera was perfect. Incidentally I avoid using the Sony VX (for instance 1000) series because that design makes me look like a typical "video journalist". In fact, I was only able to bring back the videotapes to Japan, after going through a rigorous checking by Customs, because the small mini DV tapes look like toys. Even so, I sometimes had to fight with the Customs officers. (Lately the North Korean Customs officers understand the high quality of a small camera and tapes, but previously they knew nothing about them.) I wanted to be physically close to the subjects of my film, my family members.
One good word about DV / HDV / HD (or two):
Abundant material.
One bad word about DV / HDV / HD (or two):
Too much material.
|