netLOUNGE-DV zur BERLINALE 2004 -- DIE DV-FILME
       DV/HD Filme | Artikel | Interviews | BLOG | Archiv



The Day After

R: Lee Suk-Gyung
Land: Republik Korea 2009
Drehformat: HD
Format: HDcam, Farbe
Länge: 88 Minuten
Sprache: Koreanisch
mehr Informationen

Mit beinahe 40 Jahren steckt die Schriftstellerin Bo-Young in einer Lebenskrise. Ihr beruflicher Werdegang ist durch eine Schreibblockade gefährdet. Sie ist geschieden, und ihr Ex-Mann heiratet eine andere. Auch ihre Tochter muss sich mit den depressiven Zuständen der Mutter auseinandersetzen. Als Bo-Young einen Wochenend-Workshop in der Provinz leitet, teilt sie sich ein Hotelzimmer mit einer Frau, die ähnliche Probleme aus dem eigenen Leben kennt. In einer Nacht voller Alkohol und Zigaretten konfrontiert sie Bo-Young mit deren verdrängten und unausgesprochenen Nöten und löst schließlich Veränderungen in ihrem Leben aus.
Erstaunlich scharf zeichnet der Film das Bild einer Frau, die sich in der Blüte ihres Lebens befinden könnte, stattdessen jedoch in eine Midlife-Crisis taumelt. In präzisen Dialogen gelingt es Regiedebütantin Lee Suk-Gyung wie beiläufig, die inneren Zustände der Protagonistin offenzulegen. Ihre Wucht entfaltet die Handlung schließlich in einer Sequenz, welche die Hälfte der Erzählzeit einnimmt und dabei lediglich in einem einzigen Raum, dem Hotelzimmer, angesiedelt ist. Anhand seiner Protagonistin reflektiert The Day After schonungslos soziale Masken sowie gesellschaftliche Zwänge und Tabus der heutigen koreanischen Gesellschaft. [aus dem Forumprogramm]


INTERVIEW

How would you describe the aesthetics of your film?
A story made from the happenings of that day and that moment, captured at another day and at that moment. A patchwork created by the actors (professional and non-professional actors) and the director through connecting the bits and pieces of their lives.

Why did you choose to shoot on a digital format (was it solely for financial reasons, or did aesthetics play a role)?
I chose to shoot on a digital format so that the non-professional actors wouldn’t be as influenced during the shoot and because it allows for quick responses to situations. Its color sense and material feel were adequate enough to create the drama of everyday life. Financial reasons were important as well. I think digital format is the most independent shooting style.

Which format exactly did you choose (MiniDV, DVCAM, HDV, HD...), and why?
HD. I used a P2 HD camera because of its small size and hard disc that allow for 40 long minutes of shooting without stopping. It was decided to be the most suitable format to use to shoot the long takes that follow the actors.

What was special about shooting digital (e.g. compared to 35mm, was it your first time with dv or are you used to it ..)?
were shot afterwards. I worked on 16mm and 35mm films while attending Korean Academy of Film Arts, but I feel that digital is better than film in that working digitally is better for adapting on set and it makes it easier to connect with the actors. The most difficult problem in working with film is that it’s hard to capture the moments while waiting during the shoot, especially with non-professional actors. It is also because of economical reasons and because of the camera’s huge existence itself. But I do think that one day I might use film’s texture and produce work with the style I want.

What was your shoot-edit ratio?
---

One good word about DV / HDV / HD (or two):
Don’t have to marvel at the camera.

One bad word about DV / HDV / HD(or two):
Get to take the camera for granted.



ZU slashCAM  |  ZUR FORUMSEKTION  |  IMPRESSUM  |  QUICKTIME PLAYER