Hast du mal eine lange Brennweite bei Offenblende probiert? Da bemerkt man die Schärfedefizite am ehesten.Ansonsten geht die optische Leistung beider Filter total in Ordnung, also den erheblichen Preisunterschied finde ich nicht erklärbar.
Jaja, ich weiß schon was du meinst.Pianist hat geschrieben: ↑Mo 14 Jun, 2021 16:18 Nein, mit "Überdrehen" meine ich nicht, dass er danach hinüber ist. Man kann ihn um 360 Grad frei drehen, in beide Richtungen und immer wieder. Beide Teile sind unabhängig von einander. Mit "Überdrehen" meine ich lediglich, dass man den Polarisationseffekt so stark machen kann, dass sich kein korrektes Bild mehr ergibt, sondern eins mit Flecken. Das ist dann kurz vor "komplett undurchlässig". Und da frage ich mich eben, ob die andere Lösung nicht besser ist, dem Filter von Anfang an nur einen gewissen Drehbereich zu geben, wo man nicht in diese Extremeinstellung kommt, dafür aber auch keine Flecken kassiert. Bei dem "Urth"-Filter geht der Drehbereich über 90 Grad.
Matthias
Weise. Was hast du? 8 und 64? Welche Marke?
Quelle: Hoya ProduktkatalogHow another Large Manufacturer makes Filters
Imagine a sandwich made with a thin gel or even colored glue between two pieces of regular glass, similar to the glass used in windowpanes. This is how some other brands of optical filters are made. These types of filters are cheap to produce, but inferior for several reasons:
How Hoya Makes Filter Glass
- Over time, the expansion and contraction of the different materials can lead to delamination, which is a separation of the different materials. This will show up as bubbling, peeling, or discoloration, rendering the filter useless.
- The color of the gel can shift or fade over a relatively short period of time and will not yield the same color rendition.
- If all six surfaces, three layers, two surfaces each, are not perfectly flat and perfectly parallel, the filter causes a “lens effect” which degrades the optical performance, or in extreme cases, shift or limit the focus of the lens it is used with.
To make its filters, Hoya adds different raw elements, like gold, and chemicals compounds to its optical glass silicates while mixing in a molten state. To insure consistency in glass manufacturing, Hoya uses a furnace called an Automatic V blender to mix the different materials continuously at a highly controlled rate. This ensures that Hoya filter glass is uniformly colored all the way through. There is never any risk of uneven coloration, shifting or fading of the color, or delamination. The two surfaces are ground and polished for perfect flatness.
Hoya Coating and Multi-Coating, the Quality Difference.
Hoya manufactures a full line of filters in both standard and Hoya multi-coated. The difference between Hoya’s standard line and that of other manufacturer is that Hoya standard filters have a layer of anti-reflective coating bonded to each surface of the glass. Many other manufacturer’s standard filters are bare glass, and bare glass can reflect as much as 10% of the light hitting it. This greatly increases the risks of flare and ghosting and reflections.
Hoya’s single layer coating decreases light reflection off the surface from approx. 10% down to 4-5%
To provide photographers with a higher quality professionals require, Hoya created the Multi-coated line of filters. These filters have a 3 layer coating system that further reduces light reflections off the surfaces of the glass, the average is only 1-2%. This means that 98-99% of the light striking the filter is going through it, into the camera lens and onto the film or sensor. These layers of anti-reflective coating are bonded to the surface of the glass in a furnace at a temperature of up to 800 degrees F, so there is never any chance of the coatings coming off through normal use.
You should beware!
Some other manufacturers claim to have “coated” filters. But this coating is often only applied to the front side of the glass, not both sides like Hoya filters. Also, the coating on some filters is “painted” on or applied as a cold spray that wares off or can even flake off easily.
Meine schlechte Erfahrung mit den oft hochgelobten Genustech Eclipse VariND-Filtern...uneven coloration, shifting or fading of the color, or delamination.
Ja, haben sie - farbneutral über alle Dichtestufen hinweg. Gibt sie sogar in den Stärken 10 Blenden und 16 Blenden.
:D DVon der Skalierung von El Capitan bis hin zum Fliegen schwerer Lasten über dem Denali ist diese minimalistische, matte Box für abenteuerlustige Run-and-Gun-Filmemacher wie Sie konstruiert.
Und damit wärst du in bester Gesellschaft :DDarth Schneider hat geschrieben: ↑Di 15 Jun, 2021 14:22 würde ich das doofe Ding einfach wegreissen und das ganze mit einem Stück GaffaTape...
Wenn man jetzt nicht gerade in einem Sandsturm dreht, wird das ganze Thema IMHO bei weitem überschätzt.Darth Schneider hat geschrieben: ↑Di 15 Jun, 2021 14:22
Wie macht ihr das mit dem Staub, gerade draußen, beim an und abschrauben bei Filter und Objektiven ?
Ja, so langsam hat er Sand in den Taschen, aber ne letzte Runde dreht er noch.Darth Schneider hat geschrieben: ↑Di 15 Jun, 2021 16:11
Du weisst schon das Harrison langsam etwas zu alt wird für den Job,